2013. július 7., vasárnap

Heves zivatarsorozat

Egy kicsit hosszú lesz ez a bejegyzés, szóval indokolt a kávé/kakaó/süti, vagy ami jólesik. :)
A 27. hét utolsó napja kellemes, felhőátvonulásokkal tarkított nap volt egészen késő délutánig. Egy összeáramlási sávban komoly zivatar kerekedett amely jeget is szórt Somogy délkeleti felén, végül Nagyatádtól délkeletre masírozott el. Látványa lenyűgöző volt a feláramlási toronnyal, a gyengén elnyúló üllővel valamint egy felhőívvel is ami ugyanolyan elven alakul ki mint egy szivárvány.


Az összeáramlás mentén egyre inkább kialakultak a zivatarok.

Végül koraeste nekünk sem volt menekvés. Délkelet felől egy gustfront elindította a viharképződést. A zivatarok mozgása ÉK-ről DNY-ra történt. Eleinte ez a vonal tőlünk délre helyezkedett el, majd az este folyamán ránkhúzódott. Mivel a viharok egymást érték, ezért komoly csapadék volt.

A naplemente fényei miatt sárgállott a környék. Direkt levettem a fehéregyensúlyból, illetve hagytam nappali fényben mert annyira sárga volt minden, hogy képen már nem mutatott jól. A viharok félelmetesen vonultak. Azt bánom, hogy nemvolt nappali villámkioldóm, de ez volt az utolsó eset mert sűrgősen intézek egyet. A viharok félelmetes, vakítókék lecsapókkal szórták a tájat. Egy villanás volt egy lecsapó, de fél percig beégett a szellemképe a szemembe.

Dél felé kitekintve túlvilági látvány fogadott. A templom felett egy újabb cella keletkezik. Tőle balra meg egy peremfelhő, amikor a hideg levegő belemart az amúgy fülledt időbe.

Északkelet felé, pont jó irányban kialakult az első delikvens, amelynek erős csapadéksávja volt, valamint egy közeli lecsapó is betalált, mély, dübbögő dörgéseket hallatva.

A délkeleti tömb biztos nemtetszett az ottlakóknak. Nem volt olyan messze, és hallottam a csapadék zzzzzzz hangját. Igen... zajt keltett a csapadék. Ha nincs nagy zaj, akkor a háttérzúgás egy vihar előtt minden bizonnyal a csapadéksáv lesz amit hall az ember. Ennek a zajnak köszönhető, hogy a hétvégén egyszersem áztam el. :)

Az első vihar igen heves volt. Érdekessége, hogy fokozatosan erősödött be, ugyanakkor annyira heves lett, hogy a látótávolság a szakadó záporesőben hamar 50, majd hirtelen 10 méterre csökkent és pillanatok alatt 100km/h-s szél támadt dél felől. Egyből feltűnt, hogy klasszikus downbursttel van dolgunk. A 15méteres nyírfa 45°-ban dőlt észak felé a szélnyomás hatására. Szerintem határeset volt, hogy másnap ne kelljen fát vágnom...

Az összeáramlási sáv északnyugatabbra tolódott, emiatt folyton kaptuk a zivatarokat. Amint az egyik elvonult, már jött a másik északkelet felől. Egymás után aktivizálódtak a viharcellák, végül a ... valahányadik, ismét heves zivatar volt. 55DBZ-vel megint 5-10méterre csökkent a látótávolság, majd megkaptuk am ásodik downburstöt is. Ekkor felhívtam az észak-somogyi kollégát aki "Mos Eisley",ban tartózkodott, hogy hallja telefonon keresztül, hogy mi folyik "itten E". Erre a vihar annyira beerősödött, hogy már borsó nagyságú jég hullott, pattogott minden fele, végül a kerti halastó is elkészült. A pontyokat már lehetett volna telepíteni. Szerintem még ma reggelre sem szívta el a föld ezt a rengeteg csapadékot.

Ahogyan az összeáramlási zóna egyre inkább északnyugatabbra helyeződött, úgy a csapadék is kezdett megszűnni és remek rálátás nyílt a zivatarokra, a masszív csapadékfalra és a villámokra. :)

Sikerült több villámot is lefotózni, én azonban csak a legszebbeket teszem be. Íme az egyik lecsapó amely északnyugaton okozott kellemetlenségeket.

A következő vihar már nem érintett minket. Az előző villámot tető alól készítettem. Ez a második dupla lecsapó már nyugodt, csapadékmentes időben készült. Amit meg kell jegyeznem, hogy ez egy 40%-os kivágat a 11mm-ből. :) Megérte megvenni az ultranagylátót. Tűéles a képe ennek a fajta objektívnek... még 2.8-on is. Én most f8-on használtam és ritkán mentem ISO200 fölé. Sőt az utolsó viharnál kizárólag ISO100-on fotóztam.
Az utolsó nagyobb vihar is elmozdult északnyugat felé. Közben olyan közel volt, hogy hallani lehetett azt a zzzzzz, shhhhhh hangot ahogyan a csapadék verte a fákat, a mezőt. Ismét volt egy lecsapó abból a fajtából, amit én nagyon szeretek. :)
Ez a dupla lecsapó is finom volt. A szép, elágazó villámokat éjjel jól lehet fotózni mert hatalmas fényerejük van, szóval nemkell szuttyogni magas zajjal. Szimplán csak ISO100... és akármennyi záridő. Majd amikor villan, akkor befejezem. : ] Ez a dábül is akkorát villant, hogy fél percig kerestem a sötétséget utána. :)
Végül ami szerintem a legjobb lett, az az egy villanás amely több villámot is magába foglalt. Rendesen nagyot szólt, hiába volt távol. :)

A vasárnapot ezzel a képsorozattal lezártam. A klasszikus viharvadászpapucsom ismét jónak bizonyult. Persze volt olyan hely ahol bokáig süllyedtem a sárba, de ez mind mellékes dolog, megmosztam a lábam hazaérve, aztán jónapot. :) A viharok összesen 27mm-t pakoltak le, azaz hétvégén 52mm esett (szombat 25mm). Valahogy most nemlennék a gabonások helyében, de a kukoricás biztosan csurig szívta magát vízzel. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.